God Syn - fakta och information om din syn och dina ögon

Guide för dig med trötta eller torra ögon

Blir du ibland torr eller trött i ögonen? Har du känt att det sticker, svider eller bränner? Här går vi igenom vanliga orsaker till problemen, och tipsar om enkla knep som hjälper ögonen på traven.

Trötta och torra ögon behöver inte vara något allvarligt. Men allt som påverkar våra ögon kan göra det svårt att koncentrera sig och fokusera. Typiska symptom innefattar:

  • Svårt att fokusera ögonen
  • Ömhet eller irritation
  • Suddigt eller dubbelt seende
  • Ökad känslighet för ljus
  • Torrhet eller fuktighet

Har du någonsin funderat på vad det beror på att du får trötta eller torra ögon?

Många orsaker till ögonproblem

I korthet kan man säga att allt som kräver att du anstränger ögonen kan leda till problem. Skrivande, läsande, skärmtid och långa stunder bakom ratten är alla exempel på typiska aktiviteter som kan trötta ut ögonen.

En faktor som är speciellt avgörande när det gäller just torra ögon är din ålder. Många människor får problem med torra ögon när de blir äldre. Detta eftersom produktionen av tårvätska i ögat, som ser till att hålla ögat återfuktat, minskar med åren.

När allting fungerar som det ska sker återfuktningen varje gång när du blinkar, via ögonlocken. Lite grann som spolarvätskan och vindrutetorkarna på en bil. Men när tårvätskan är begränsad finns det tyvärr inget sätt att förmå kroppen att öka produktionen. Du behöver använda ögondroppar för torra ögon.

Torra ögon förekommer även tillsammans med vissa sjukdomar eller mediciner. I sådana fall är det förstås klokt att söka upp din läkare för att berätta om problemet.

Sist men inte minst kan luften omkring dig påverka dina ögon. Till exempel om luften innehåller orenheter av olika slag, eller om den är extra torr eller varm. Vanliga orenheter kan vara att luften är ovanligt rökig eller dammig.


Nio enkla knep för att slippa torra ögon

Oavsett orsaken till att du lider av trötta eller torra ögon, så finns det några enkla knep som du kan ta till. Det behöver som sagt inte innebära att du slipper problemen helt, men de kan ofta lindra symptomen.


Förändringar i ditt digitala beteende

Bland alla konkreta saker som du kan tänka på är det generella digitala beteendet extra viktigt att göra något åt. Miljontals människor får torra eller trötta ögon till följd av sina surfvanor. Och eftersom mobiltelefoner används mer och mer kan vi räkna med att fallen kommer att öka. När vi till exempel läser text i mobilen är det mer ansträngande för ögat eftersom texten bland annat är mindre.

Skärmens kvalitet är viktig i det här sammanhanget. Om du vet med dig att du har en äldre skärm med lägre kvalitet kan det vara en god idé att investera i en ny skärm som har bättre upplösning – och därmed återgivning av det som du försöker läsa eller titta på.

Kanske kan också kvaliteten höjas genom att se över inställningarna för kontraster och ljusstyrka, så att den inte avviker för mycket till den omgivande miljön. Den viktigaste tumregeln är att det ska kännas behagligt för ögonen.

I längden vinner du på att ta hand om ögonen. Att lida av torra eller trötta ögon gör att produktiviteten när du pluggar eller jobbar blir lägre, eftersom du får anstränga dig mer för att ta in det du ser.

Uppsök läkare vid allvarliga problem

Om inte enkla övningar hjälper utan problemen kvarstår kan det vara en klok idé att kontakta din läkare. Typiska tecken på att det kanske inte står rätt till, eller att det handlar om någonting mer allvarligt, kan vara:

  • Dubbelt seende
  • Suddig syn
  • Snabb förändring på kort tid

I så fall gör du som sagt rätt i att kolla upp det för säkerhets skull. Risken är annars att problemen förvärras, vilket kan vara allvarligt om det handlar om till exempel en ögonsjukdom som grå starr. Om du redan lider av nedsatt syn kan en mer trivial orsak vara att det är dags att byta styrka på dina glasögon eller linser.

Läs mer om ögonmigrän här

Visste du att…